Kako je Renault 12 postao rumunski bestseler

Iako poslednjih godina modernizovana rumunska marka Dacia beleži konstantan rast prodaje svojih automobila, čuveni model 1300 koji je lansiran davne 1969. i dalje je najprodavanije vozilo svih vremena u toj zemlji.

Za uspon savremene Dacie zaslužan je Renault, a zahvaljujući ovom francuskom proizvođaču pre gotovo pola veka u fabrici Mioveni započela je proizvodnja rumunske verzije Renaulta 12. Model koji je dobio oznaku Dacia 1300, u narednim decenijama postao je napopularniji automobil u Rumuniji.

Proizvodio se u raznim verzijama, uz brojne restilizacije, sve do 2004, a za 35 godina prodato je 1.959.730 primeraka ovog modela.

Sve je počelo ranih šezdesetih, kada je rumunska vlada donela odluku o proizvodnji automobila zasnovanog na savremenom zapadnoevropskom modelu. U igri je bilo nekoliko automobilskih kompanija, među kojima i Alfa Romeo, FIAT i Austin, da bi se Rumuni na kraju odlučili za Renault.

Francuski proizvođač je 1969. predstavio za to vreme izuzetno moderan porodični automobil sa 4 vrata, Renault 12, a iste godine Dacia je pokrenula proizvodnju sestrinskog modela 1300.

Auto se u prvo vreme praktično sklapao od gotovih delova koji su stizali iz Francuske. Renault 12 je važio za komforan, bezbedan i pouzdan automobil, pa je njegova rumunska varijanta smatrana za jedan od tehnološki najnaprednijih modela u tadašnjem Istočnom bloku. Pored klasičnog sedana, automobil se proizvodio i u kupe, karavan i pik-ap verziji.

U početku, Dacia 1300 bila je pogonjena četvorocilindarskim 1.3 litarskim benzincem, a kasnije su se u ponudi našle i benzinske jedinice od 1.4 i 1.6 litara. Za prenos snage na prednje točkove koristili su se najpre četvorostepeni manuelni menjači a sa unapređenjem modela kasnije je stigao i menjač sa 5 brzina.

Desetak godina posle lansiranja, Dacia 1300 je pretrpela prvi redizajn, a sledeća restilizacija donela je i promenu oznake u 1310. Tokom 1980-tih automobil je osvežen više puta. Uprkos brojnim kozmetičkim intervencijama, do kraja proizvodnje, 2004. godine, zadržan je originalni karakteristični oblik karoserije po kome je Renault 12 otpočetka bio prepoznatljiv.

O tome koliko je dugo ovaj automobil opstao na tržištu i kakve su se sve promene u međuvremenu dogodile na tehnološkom, ali i geopolitičkom planu, najbolje govori podatak da je u trenutku prestanka proizvodnje Dacie 1300/1310 komunizam uveliko bio prošlost, dok je rumunski proizvođač već prešao u vlasništvo kompanije Renault uz čiju pomoć je te 2004. lansiran potpuno modenizovani sedan Logan.

b92

You must be logged in to post a comment Login

Скочи на траку са алаткама