Prva vožnja: Toyota RAV4 Hybrid

Restilizovani RAV4 jedini je model sa hibridnim pogonom u klasi po čemu se izdvaja od konkurencije.

Za Benidorm, a kod Alikantea, na španskoj obali Mediterana, prvi put sam čuo davnih godina kada je Del Boj iskoristio nagradni konkurs da smuti pobedu Rodniju i odvede ga na letovanje. Smešna epizoda “Mućki” vrtila mi se u glavi dok sam ulazio u hotel u kome je bio smešten Toyotin glavni štab za prezentaciju novog-starog modela RAV4.

Taj grad, okupan suncem gotovo cele godine, s razlogom je postao drugi dom Engleta i drugih severnjaka željnih toplih dana i blage klime. Benidorm zapravo liči na grandioznu Budvu, sa staklenim, sjanim soliterima, brdima okovanih u kamene kuće i vile, bez previše morskog šarma, ali sa jasnim znakom da se tu slivaju velike pare.

Toyota RAV4 2.5 VVT-I Hybrid: zapremina (benzinca) 2494 ccm; uk.snaga 145 kW (197 KS) pri 5.700 o/min; uk.maks.obrtni moment 206 Nm pri 4.400-4.800 o/min
Toyota RAV4 2.5 VVT-I Hybrid: zapremina (benzinca) 2494 ccm; uk.snaga 145 kW (197 KS) pri 5.700 o/min; uk.maks.obrtni moment 206 Nm pri 4.400-4.800 o/min

Bogatstvo, miris mora – lep ambijent da vam smekšaju čula i širom otvorite oči. A imalo je i zašto. Toyota već neko vreme nagoveštava, i što je još važnije, sporovodi svoju strategiju uvođenja hibridnog pogona u sve svoje modele, i sad praktično predvodi svetske automobilske marke – niko nema više motora spregnutih sa baterijama. Logično, na red je kad-tad morao doći i SUV RAV4. Jedan od prvih, ako ne i prvi višenamenski auto, dobio je, dakle, hibridnu verziju, iako su tu i dalje i klasične opcije sa benzinskim ili dizel motorom.

Istini za volju, restilizovani model, na kome je zasnovana hibridna verzija, u odnosu na prethodnika nema preteranih vizuelnih razlika, ni spolja, ni unutra. Nešto oštrija maska, sa promenama na donjem blatobranu napred, pa malo izmena na bočnim pragovima i lajsnama, uz određene razlike na zadnjem delu koje su obuhvatile ponajviše stop svetla. To je sve, ali sasvim dovoljno za savremeniji, elegantniji i agresivniji izgled koji je do sada nedostajao RAV-u.

Dimenzije (dužina/širina/visina): 4605/1845/1675 mm. Međuosovinsko rastojanje: 2660 mm
Dimenzije (dužina/širina/visina): 4605/1845/1675 mm. Međuosovinsko rastojanje: 2660 mm

Ni unutrašnjost nije značajnije izmenjena. Ali, ono što je važno, jeste da su instrumenti sada jasniji, dodate su nove opcije na displeju multimedijalnog sistema i omogućen lakši život vozaču. Atmosfera u kabini je prijatna, sa dosta prostora napred i pozadi, sa prednjim sedištima koja bi, ipak, trebalo da budu par centimetara duža. Filozofija celog prednjeg panela i dalje podseća na Auris, iako ovaj auto zaslužuje malo više ličnog pečata.

A sad, opštetehničko gradivo. Najveća novost kod obnovljene Toyote RAV4 svakako je sistem hibridnog pogona. U suštini, električni sastojak pogona je baziran na cenjenoj i već proverenoj mehanici najpoznatijeg hibridnog automobila na svetu – Priusa. Međutim, za rad u većem i masivnijem SUV-u, kakav je RAV4, sistem je pretrpeo značajne promene.

Za početak, kapacitet cilindara benzinskog motora je povećan na 2.5 litra. On i dalje radi po etkinsonovom ciklusu kako bi imao maksimalnu efikasnost, odnosu najmanju moguću potrošnju goriva. Pogon na prednje točkove prenosi se preko „planetarnog“ menjača koji kombinuje snagu benzinca i elektromotora.

Ovaj uređaj omogućuje da se do točkova prenese ili samo snaga benzinca, ili samo snaga elektromotora, ili oba. Iza „planetarnog“ menjača nalazi se CVT menjač koji snagu preko diferencijala prenosi na prednje točkove. CVT menjač je izmenjen u odnosu na uređaj u Priusu. Sada pored standardnog automatskog moda poseduje i sekvencijalni i sportski režim rada.

U sekvencijalnom režimu rada postoje unapred određeni prenosni odnosi koje vozač može da bira pomoću ručice menjača i time da simulira vožnju autmobila koji poseduje klasičan sekvencijalni menjač. U sportskom režimu vožnje, računar drži benzinski motor na višim obrtajima kako bi auto imao maksimalnu snagu bilo da se koristi u terenskim uslovima, bilo da je na limitu prijanjanja u vožnji po krivudavom putu.

Pored standardne verzije hibridnog pogona sa prenosom snage samo na prednje točkove, Toyota je ponudila i verziju sa pogonom na sva četiri točka „e-four“. U ovoj verziji zadnje točkove pokreće elektromotor snage 50 kW. Elektronika balansira snagu prednjeg i zadnjeg elektromotora tako da je ukupna snaga sistema neizmenjena u odnosu na 2WD varijantu i iznosi 197 KS.

Znatno bolje prijanjanje koje obezbeđuje „e-four“ sistem omogućio je verziji RAV4 Hybrid AWD da ima vučni kapacitet od 1.650 kg, što je jedan od najviših ikada postignutih kapaciteta te vrste za jedno hibridno vozilo.

Interesantno je da Toyota nije odustala od proverenih nikl-metal hidridnih baterija hibridnog sistema koje su smeštene ispod zadnje klupe. U slučaju novog RAV4, baterije ipak neznatno smanjuju zapreminu prtljažnika u odnosu na klasičnu verziju, sa 547 na 501 litar. Kao što smo navikli, hibridni sistem omogućava i potpuno električnu vožnju u kraćem periodu, bez potrošnje gotiva i emisije štetnih gasova.

Pored hibridne verzije, koja je neosporno zvezda, u obnovljenoj gami Toyote RAV4 nalaze se i klasične verzije. Benzinac od dva litra može da se dobije u varijanti sa manuelnim, ili CVT menjačem, a prenos snage vrši se isključivo na sva četiri točka. Suprotno tome, verzija sa dvolitarskim turbo-dizel motorom snagu prenosi isključivo na prednje točkove preko manuelnog menjača.

Pored mehanike i dizajna, obnovljeni RAV4 donosi i novu tehnologiju benzbednosnih i multimedijalnih sistema. Toyotin „sejfti sens“ bezbednosni sistem ima novorazvijeni skup aktivnih bezbednosnih tehnologija: novi panoramski pogled na monitoru prikazuje okruženje pod uglom od 360 stepeni; pogled iz „ptičije perspektive“ na neposredno okruženje vozila pomaže prilikom parkiranja i manevrisanja pri malim brzinama.

Restilizovana unutrašnjost donosi poboljšanu funkcionalnost – kako od multiinformacionog ekrana od 4.2 inča među instrumentima, tako i od ekrana u boji od 7 inča koji je smešten u centralnoj konzoli, koji opslužuje novi „tojota tač 2“ multimedijalni sistem. Jeste malo komplikovano, ali – radi. Ali kako to izgleda na putu?

Najpre, elektro mod, da vam razbijemo iluzije, i dalje nije potpuno funkcionalan, što znači da pogon sa napajanjem iz baterija radi samo nekoliko početnih minuta i do određene brzine, kada se “pali” benzinska mašina. To omogućava tih, lagan start, sa dovoljnim obrtnim (strujnim) momentom da krenete bešumno, ravnomerno i agilno.

Motor dalje radi tiho, sve do granice propisane dozvoljene brzine na autoputu (u Španiji je to 130 km/h), da bi potom postao glasniji kako se brzina povećava. Ako vozite po pravilima uživaćete, ako volite da pritisnete papučicu gasa preko toga razgovaraćete glasnije ili ćete pojačati radio.

Na dugim pravcima i krivinama Toyota RAV4 plovi kao lađa, udobno krstareći čak i na oštećenom asfaltu. Mali problemi nastaju na kruvudavim brdskim putevima gde je potrebno malo više rada volanom – auto zna da pobegne, pa smo primetili blago podupravljanje. Međutim, prosečan vozač neće imati problema sa kontrolom putanje, jer je upravljač dovoljno precizan i mekan u svakoj prilici.

Toyotini automobili su klasa za sebe, Uostalom, ne bi bili u samom svetskom vrhu. Ono što im nedostaje, a to je slučaj i kod (n)ovog RAV-a jeste malo više uzbuđenja, posebnosti i originalnih rešenja u enterijeru. Što se kvaliteta, mehanike ili pogona tiče, tu su stvari neupitne: teško je naći relevantnu zamerku. Možda ćemo nešto primetiti kada ovaj automobil uskoro stigne na detaljniji test u našu redakciju.

Prtljažnik: 501/1054/1633 l
Prtljažnik: 501/1054/1633 l

Prodaja nove Toyote RAV4 već je počela u Srbiji. Osnovna cena iznosi 25.700 evra koliko košta verzija sa dizel motorom i „aktiv“ paketom opreme. Benzinac sa ručnim menjačem i istom opremom može da se nabavi za 28 hiljada evra. Cene hibrida se kreću od od 31.900 evra.

Kompletan cenovnik možete pronaći na zvaničnom sajtu.

Etkinsonov ciklus

Toyota u svim svojim hibridnom vozilima već gotovo dve decenije koristi isključivo benzinske motore koji rade po Etkinsonovom ciklusu.

Motori koji rade po ovom ciklusu imaju mnogo duži ekspanzioni od takta sabijanja, što uveliko povećava efikasnost sagorevanja i omogućava minimalnu potrošnju goriva. Toyota u svojim motorima koristi i sistem za varijabilnu kontrolu otvaranja usisnih ventila, čime dodatno optimizuje sagorevanje u zavisnosti od opterećenja i broja obrtaja motora.

„Auto magazin“ je nova edicija najstarijeg automobilskog časopisa u Srbiji.

Toyota RAV4 (2016)

motor 2.5 VVT-I HYBRID 2.0 VALVEMATIC AWD 2.0D-4D
zapremina (ccm) 2494 1987 1995
snaga (kW/KS) pri o/min 145/197 pri 5700 111/151 pri 6200 105/143 pri 4000
maks. o. mom. (Nm) pri o/min 206 pri 4400-4800 195 pri 4000 320 pri 1750-2250
dimenzije (mm) 4605/1845/1675
međuos. rast. (mm) 2660
masa (kg) 1625 1490 1535
prtljažnik (l) 501/1054/1633 547/1167/1746 547/1167/1746
rezervoar (l) 60
maks. brzina (km/h) 180 185 195
ubrzanje 0-100 km/h (s) 8,3 9,9 9,6
potrošnja (l/100 km) 4,9/5,0/4,9 8,5/5,7/6,7 5,4/4,3/4,7
emisija CO2 (g/km) 115 155 123

b92

You must be logged in to post a comment Login

Скочи на траку са алаткама